Bakvänt beteende

Igår när jag närmade mig en hållplats med bussen var jag med om ett något udda beteende från en väntande.

En ung tjej, kanske 16, sitter och väntar på bussen. När hon ser att jag närmar mig med bussen reser hon sig och - ställer sig i rabatten bredvid kuren! Hon pratar i mobiltelefon och min första tanke är att hon inte ska med men sedan ser jag att hon har busskortet i handen så jag saktar in och stannar. Hon gör inga ansatser att gå ur rabatten men jag öppnar dörren i alla fall. När jag ser att tjejen står kvar i rabatten och pratar i sin telefon, stänger jag dörren och gör mig redo att åka. DÅ kommer hon springande och visar att hon ska åka med.

Märkligt!

Laddar för helg

En relativt ny känsla är att ladda för helg - och då menar jag inte i den gamla vanliga betydelsen att man får möjlighet att kanske festa till det eller njuta av ett (par) glas vin, utan för att man ska arbeta hela helgen. På ett plan kan jag tycka att det känns helt OK att arbeta när andra är lediga och helgkörningar känns än så länge rätt så lugna. Å andra sidan är det ju tråkigt att vara ifrån familjen, eller att tvingas avstå från möjligheten att festa till det eller ta ett (par) glas vin.

Morgonrutin

I morse skulle jag ta en kortvagn för att köra 704. När man ska åka iväg med en buss är det vissa rutiner man måste klara av.

Man börjar sin dag med att logga in sig och ta sin tolk. Tolk är det "schema" som jag ska köra efter under dagen. Då får jag reda på vilken buss jag ska ta och var den står. Efter att ha hämtat min väska knatar jag så ut i garaget, letar upp rätt buss och vrider på huvudströmbrytaren. In och sätt på alkolåset om inte det är gjort och under tiden det värms upp sätter jag i färdskrivarkort, loggar in på radion och skriver in mitt omlopp i färddatorn och riggar så slutligen mitt myntfack. Sedan är det dags att blåsa och hoppas på att det efter femton sekunders blåsväder står "Starta" i alkolåset.

Jag börjar få knix på den där rutinen nu och så länge inget oförutsett händer brukar jag kunna smyga ut ur garaget, göra en snabb säkerhetskontroll och sedan åka iväg till min startplats. Idag flöt allt på tills jag startade bussen och dörrarna fick spel. Dörrarna for upp på vid gavel och stoppknappen tändes så fort jag stängde dörrarna, de for upp igen och så där höll det på ett tag tills de antagligen fick nog för sedan höll de sig stängda (nästan) hela tiden.

Det sker något nästan varje dag med de där bussarna som alla vet om men ingen berättat så när det händer första gången blir man dretnervös och tror att man tryckt på någon knapp eller gjort något man absolut inte får och så ringer man drift och med darrig stämma förklara sin prekära situation och de bara "har du gjort det" eller "pröva att göra så" eller "jaha du kör den, ja då ska du" och så vidare och så får man skämmas en stund för att man inte visste det och så där lär det väl hålla på tills jag kört igenom bussbeståndet.

Delad tur - dubbel olycka

Tänk att få gå till jobbet två gånger per dag!
Idag har jag min första riktiga delade tur. Jag har kört ett pass mellan 06.10-10.43 och nu är jag hemma och väntar på att få åka tillbaka till nästa pass som börjar 14.50.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt men det är lite konstigt. I och för sig hade vi delade turer redan på hemtjänstens glada dagar, så det är ju inget nytt men ändå.

Det positiva är att jag har varit hemma som sagt och kunnat pyssla lite men det negativa är ju att jag snart ska dra på mig uniformen igen och ta ny sats. Det och att jag vare sig kan hämta eller lämna ungen på/från dagis.

Kort på kort


Köp tidtabell!

Idag har jag lärt mig att jag som chaufför får en slant när jag säljer busslistor till kunderna. Så därför uppmanas ni som troget läser mina små kommentarer (ni är väl sju tappra tror jag) att köpa men framförallt sprida till andra att de ska leta rätt på mig att köpa sina listor av.

För övrigt kan sägas att jag idag fått ännu ett kort att lägga till handlingarna - "Intyg om yrkeskompetens" - vilket betyder att jag får köra linjer som sträcker sig längre än fem mil från hemorten. Och, bäst av allt, jag får nu köra beställningstrafik, charter och turistturer. Om du vill ut och åka på någon resa går det alltså bra att ha mig som chaufför. Nu har jag bara ett kort kvar att ta och det är att jag inte bara har yrkeskompetens utan även är certifierad förare. Det tar aldrig slut.

En led buss


Ja detta ÄR en led buss. Denna buss är nämligen den som jag inte fick i växlarna på. Det är en ledbuss också. Och du - vill du vara med i gänget så säg inte dragspelsbuss. Det heter ledbuss.

Min arbetsmiljö

Ja, här sitter man största delen av dagarna. Tittar lite på varvräknaren, håller ett öga på hastighetsmätaren och pillar lite slött på biljettmaskinen.

Panik

Usch, idag när jag skulle köra iväg med 702:an från centrum fick jag inte i växlarna. Bussarna är ju automater men när jag tryckte i D(rive) hände ingenting. Ut och stänga av huvudströmbrytaren och in och börja om igen. Inget hände. Nya bussar kom in på Hamngatan men jag kom ingenstans. Detta har hänt mig en gång förut. Jag fattar inte vad jag gör för fel. I alla fall så kom växlarna i så småningom - fråga mig inte hur.

Men svetten lackade där för ett par minuter kan jag lova.

RSS 2.0