PISA

På lektionen idag är ett par elever besvikna på det omdöme jag gett dem på arbeten de lämnat in. För att de (och klassen) ska förstå på vilka grunder betyg sätts, visar jag kunskapskraven för Sv 1 (igen!). Innan min genomgång ber jag alla att stänga av datorerna och lägga undan telefonerna.


Vi läser texten tillsammans och jag förklarar ord de har svårt för: syfte, normer, anknyter, översiktligt, reflektioner. När så texten är läst ger jag exempel på övningar vi gjort som mäter dessa. Nu börjar det bli jobbigt för ett par av eleverna. En somnar nästan och en annan börjar leta efter sin telefon och en tredje sitter och gör fuckoff åt en klasskamrat (då har vi pratat i kanske fem minuter). När jag då påpekar (med sträng röst) att det är just därför de inte kan nå mer än max E - för att de inte klarar av att lyssna, fokusera eller koncentrera sig i mer än fem minuter i taget, för att de tror att bara för att de klarat av att läsa Suneböckerna så ska man få C, för att de ägnar lektionstid åt att snapchatta, faceboka, smsa, youtuba, spotifya, candycrusha, porrsurfa!, fisa, rapa, skrika könsord, klappa ballen, netflixa, "fårvislutatidigare"-tjata, spela spel och gud vet allt vad gud inte vet - då är det ytterligare en som tar fram sin telefon. Och när jag då blir förbannad och säger att han är respektlös, då svarar han "men varför blir du så sur?"

Så, när vi ändå lyckats ta oss igenom denna prövning och jag försöker avsluta positivt med att säga att ni kan bättre, om ni alla hjälps åt att fokusera mer så... TAR NÅGON FRAM SIN DATOR SOM SÅKLART HAR YOUTUBE IGÅNG MED NÅT JÄVLA KLIPP SOM PRATAR OCH LÅTER.

Därför.


RSS 2.0