Lär dig svenska, eller?

Nu kommer vi till mitt egentliga inlägg. De två första i denna svit var bara förspelet till detta resonemang som nu stundar.
Vad tycker jag egentligen? Ska dessa nyinflyttade lära sig svenska eller ska det vara OK att inte kunna kommunicera? Som jag formulerat denna fråga finns det ju bara ett svar: Ja, de ska lära sig svenska!
   Men är det så självklart? Ska man tvinga en asylsökande (som den ene var) att lära sig ett språk som han/hon bara kommer att behöva en kortare tid (detta förutsätter förstås att de har något att återvända till)?
Åh, jag vet inte. Å ena sidan skulle jag vilja säga att det spelar väl ingen roll. Om båda parter (svenskar och invandrare) visar en vilja att förstå varandra så borde det gå bra ändå, å andra sidan är ju språket det viktigaste redskapet till att bli integrerad och att bli accepterad i ett främmande land.

Jag, som svensklärare, tycker så klart att man ska lära sig BRA svenska. Men med tanke på hur många svenskar som inte kan hantera sitt eget språk så kan man ju undra vilka krav vi ska ställa på våra invandrare. Eller migranter som det tydligen heter nuförtin.

OBS! Jag vet att detta inlägg kommer att missförstås och feltolkas men jag kände att jag ville avreagera mig på den vanmakt jag kände idag när jag skulle försöka kommunicera med två som inte kunde eller ville förstå. Jag anser att Sverige borde ta emot många fler invandrare än vad vi gör idag. Frågan är bara hur vi ska förstå varandra.

Kommentarer
Postat av: Erik

Bra fråga!



Tycker det är rätt att ställa språkkrav på invandrare, oavsett hur länge det är tänkt att de ska stanna. Håller dock med dig om att det blir en oerhörd dubbelmoral när det inte ställs samma krav på de inhemska invididerna. Om man kan få till konsekventa och rättvista språkkrav som gäller alla människor i detta land finns det faktiskt en poäng med tanken. Tycker faktiskt att man borde se det som ett grundkrav att behärska språket i det land man lever.

2008-12-01 @ 18:36:00
URL: http://dalabuss.blogspot.com
Postat av: Ida

Jag tycker inte att man ska tvinga invandrare att lära sig svenska, det skulle nog inte ge så goda resultat ändå.

Däremot tror jag att man ska satsa på att ge invandrare motivation att lära sig svenska, förslagsvis genom att erbjuda dem en jämlik plats i samhället. Det är ju självklart att invandrare inte vill lära sig svenska när de ändå inte kommer få ett jobb eller bli accepterade som likvärdiga medborgare. Om man inte behöver lära sig svenska för att man är avskärmad från det svenska samhället är det inte så konstigt att man inte lär sig.

2008-12-02 @ 11:00:29
Postat av: Pontus

Nä, du har rätt Ida, att inte välkomnas eller för den delen motarbetas bidrar ju inte till viljan att lära nytt. Men jag måste ju säga att kvinnan i exempel ett åtminstone kunde ha vetat vart hon skulle, t ex med en enkel lapp. Alltså, viljan att kommunicera. Ibland får jag känslan av att man inte vill (får/orkar) förstå.

2008-12-02 @ 17:22:22
Postat av: Erik

Att man ställer krav på människor betyder inte att de motarbetas eller att de är mindre välkomna. Självklart ska processen utföras på ett konstruktivt och humant sätt.



Människor som hamnat i ett främmande land ska känna sig motiverade att anpassa sig. Att EJ ställa krav på dessa individer genererar i en form av björntjänst, segregation. Förutsättningarna att bryta segregeringen i landet förbättras garanterat om människor kan kommunicera med varandra. Det handlar inte om svart eller vitt, tvinga eller passera. Det gäller att kunna hantera gråzoner, skapa motiverade invandrare som vill lära sig språket och bli en del av samhället. Genom att ställa krav, ett betydligt bättre ordval än tvinga, optimeras invandrarnas chanser att anpassa sig till sin nya "hemmiljö".

2008-12-02 @ 21:09:07
URL: http://dalabuss.blogspot.com
Postat av: Fredilius

Latin? Eperanto? Espresso? When in Rome, do as the romans...Men eftersom jag inte tror på nationalgränser överhuvudtaget tycker jag inte man ska ställa den typen av krav på någon människa. Att tvinga någon att lära sig något tycker jag per defenition är fel. Ecce Homo, förihelvete. Det är ju det jag alltid sagt! Folkpartiet kan dra nåt gammalt (frau Paulsen, tex) över sig dom med.

2008-12-04 @ 16:40:21
Postat av: Fredilius

Latin? Eperanto? Espresso? When in Rome, do as the romans...Men eftersom jag inte tror på nationalgränser överhuvudtaget tycker jag inte man ska ställa den typen av krav på någon människa. Att tvinga någon att lära sig något tycker jag per defenition är fel. Ecce Homo, förihelvete. Det är ju det jag alltid sagt! Folkpartiet kan dra nåt gammalt (frau Paulsen, tex) över sig dom med.

2008-12-04 @ 16:41:59
Postat av: Fredilius

jag stammar på toan med det går åt mycket toapapper

2008-12-04 @ 16:43:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0