Lär dig svenska, en gång till

Sedan när jag skulle åka tillbaka till Falun med 253 kliver det på en ung man i Borlänge centrum som vill fylla på sitt kort.
-Fylla!
- Ja, med vad?
- 240! (Här kan det vara på sin plats att upplysa dig som läser att ett Upp till 20-kort kostar 240 kronor att fylla på. För det får du sedan åka hur mycket du vill i HELA Dalarna.) Denna unga man var i och för sig ung men han var garanterat över tjugo varför jag snällt frågade:
-Hur gammal är du då? Har du något ID?
- Fylla, 240! (Visar sitt ID och jag kan konstatera att han är född 86 vilket ger vid handen att grabben är 22.)
- Tyvärr, du är ju äldre än 20 så du måste köpa något annat kort. (Nu börjar svettpärlorna träda fram i pannan på mig för det är mycket folk som ska på bussen) Sätt dig där så länge så kan jag släppa på de andra. Han sätter sig en stund.
- Du kan inte köpa ett upp till 20 eftersom du är över 20, säger jag lugnt än en gång. Den unge mannen vägrar att fatta och viftar bara med sina pengar i ansiktet på mig.
- Fylla, 240.
- Ja, men du är ju 22. Till slut inser jag att jag inte kommer någon vart vare sig med honom eller bussen och låter 22-åringen köpa sitt djävla upp till 20-kort, samtidigt som jag önskar att det just idag kunde komma några kontrollanter för att sätta dit den övermogne 20-åringen. Förlåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0