Väntapåbussenteknik

Bussförare är ett uppfostrande släkte. Jag har märkt bland mina bussförarkollegor att det finns ett behov av att lära folk i trafiken och på bussen lite vett. Nu så här efter ett par månader förstår jag varför. Det går nog inte en dag utan att man förundras över folks (o)förmåga att bete sig på ett någorlunda civiliserat sätt. Jag ska ge några exempel:

Att vänta på bussen.
Om man står lite snett vänd mot det håll bussen kommer ifrån med blicken fäst i bussförarhöjd och med handen, kortet eller reflexen markerar att "jag vill med", kan man vara säker på att bussföraren stannar och plockar upp dig.
   Följande metoder är lite svårtolkade däremot:
- Du står vänd mot mot bussen och tittar på bussföraren som saktar ner och svänger in för att plocka upp dig. Du står dock kvar men tittar irriterat på föraren och undrar vad det är för en idiot som inte ser att du väntar på en annan buss.
- Du står på hållplatsen men när bussen kommer får du "hissbeteende", alltså du börjar titta upp och åt sidorna och låtsas som om du inte syns.
- Du står och pratar med en kompis och först när bussen som saktat ner börjar svänga ut igen reagerar du och börjar vinka förargat "ser du inte att jag ska med".

Ja, det där var ett par exempel på hur folk beter sig på busshållplatsen. Mer att vänta förmodar jag.

Kommentarer
Postat av: Fredilius

Och det faktum att man står vid en busshållplats ska inte i sig innebära att man eventuellt ska med bussen? Där har du en intressant parallell till lärarjobbet: Bara för att en elev befinner sig i ditt klassrum så kan du inte vara säker på att vederbörande vill ära sig något, eller ens ta sig igenom kursen.

2008-11-03 @ 22:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0