Ansiktsdusch

En annan liten fin episod ur min gångna bussvecka var när en viss K åkte med mig.
K är überfascinerad av Lasse Berghagen och Carl XVI Gustav och Carola och Caspar Jarnebring (Arvingarna ni vet) och Ingmar Nordströms och...

I alla fall håller K på att sätta ihop en gala där alla dessa ska vara med och "kungen kommar nog också". Allt detta berättade K för mig en solig förmiddag under stigande engagemang och med allt mindre luft i lungorna. När K blir exalterad (och det blir han alltid) glömmer han att andas vilket leder till att de sista orden liksom måste spottas ut och det gör K med den äran. Spottar alltså.

Och det fick mitt söta plyte erfara.

Kommentarer
Postat av: S

Du nämner inte CHRISTER SJÖGREN!?

Tack förresten för översättning av K:s repliker vid hans och mitt senaste möte. För en gångs skull hängde jag verkligen inte med (brukar vanligtvis kunna uppfatta det han spottar ur sig, men...) men nu inser jag vad det var han "spottade om". Gala... jaja...

2008-10-17 @ 14:58:02
Postat av: ebba

och han är lika mycket värd som alla andra. K alltså..inte christer sjögren ;)

2008-10-22 @ 13:25:55
URL: http://ebbaac.blogg.se/
Postat av: Pontus

Nä, ingen är lika mycket värd.

2008-10-23 @ 18:49:56
Postat av: S

hur kan man veta att alla är lika mycket värda eller att ingen är lika mycket värd eller, ja, valfritt liknande påstående?

nog är väl, inte vet jag, moder theresa eller nån sån mer värd än hitler? jag kan väl eventuellt ha fel, men jag tycker tamejfan det. och en som tar hand om/engagerar sig i övergivna djur är mer värd än en djurplågare.

vem kan veta att/hur kan man avgöra om alla människor är lika mycket värda?

nu blev väl det här alldeles för seriöst, men ändå...

2008-10-23 @ 19:30:28
Postat av: Pontus

Om man måste förklara ett skämt är det inte roligt. Men ändå: Man kan inte säga "ingen är lika mycket värd". Lika mycket värd - som vem eller vad? Ett underbart montypythoncitat från Life of Brian lyder:

Brian talar till folket och säger att de ska sluta att följa honom,

- Ni är alla jämlika! En i mängden ropar då,

- Inte jag!



Alla är vi jämlika. Och det tror jag på. Vem har rätten att avgöra värdet av en människa? VAD avgör en människas värde? Jag tror att det är människan i sig som är det värdefulla, inte dess handlingar eller andras omdöme. För Eva Braun var Hitler värdefull osv.

2008-10-24 @ 09:47:54
Postat av: S

nä, man kan inte säga "ingen är lika mycket värd", men det var - för en gångs skull - inte det språkliga jag "syftade på"...

personligen HAR jag svårt att känna att alla har lika stort värde. min egen självkänsla, t.ex., är definitivt INTE på topp, vilket innebär att jag anser mig själv vara mycket mindre värd än många andra här i världen. detta må vara fel, men jag kan bara inte känna på något annat sätt, och om nu jag är övertygad om att JAG har mindre värde än ANDRA så är följdaktligen inte ALLA lika mycket värda.



fast för att överhuvudtaget diskutera sånt här ska man nog först och främst noga se till att man är ense om vad man egentligen lägger i begreppet "lika värde", att man är ense inte bara i ord utan även i sak (det enda jag minns från gymnasiefilosofin...)



SKITSAMMA :)



(...fast likförbannat kan jag inte förstå varför alla nödvändigtvis till varje pris måste anses vara lika mycket värda... världen ÄR ju orättvis och ojämlik och så, liksom. ska nog surfa till Filosofiforum och kolla lite.)

2008-10-24 @ 11:05:34
Postat av: Alexandra, es2mu

Och glöm för all del inte Lotta Engberg. Varför har han just hakat upp sig på alla "lite halvdekis"-kändisarna?



"Har du ngt emot att se mig på tv, va? Va, va, va?"

Inledningsfrasen, jämt!



Pontus, förresten! Hörde att du var på Hbo idag! Varför hälsade du inte på oss? Hörde nåt om nån kulturhistoria i vår, vad är planen?

2008-10-24 @ 15:27:04
Postat av: Pontus

Jag kommer att ha er i kuhi 50 p som det ser ut. så vi ses snart igen.

2008-10-27 @ 18:05:05
Postat av: Fredilius

och du som är både rojalist, religiös och gillar drutten! step on it girl!

2008-10-29 @ 22:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0