Vårda ditt språk

Jag har en liten utmaning på en av mina elever. Hon svär väldigt mycket så därför skriver jag upp varje gång hon spottar ur sig ett fan eller djävlar. Och för varje gång får hon böta en krona. Och jag får böta tio för mina svordomar. Och så gör jag något så dumt att jag ger ett exempel på en riktig harang och så är jag helt plötsligt uppe i 110 kronor. Dumkopf.

Hur som helst. Jag tror att det är viktigt, riktigt viktigt att vårda sitt språk. Det betyder inte att man inte ska svära utan att man ska vara mån om hur och när man säger det man säger. Det slentrianmässiga, oreflekterade svärandet eller för den delen nyttjandet av ord är EN SYND!

Eller i alla fall lite smådumt.

Kommentarer
Postat av: Adolphson

Vårda ditt språk, ungjävel! Det har jag hört någon säga.

2010-01-25 @ 10:24:47
URL: http://f-adolphson.blogspot.com
Postat av: Herr C

Tack för tipset. Även jag har en elev vars ordförråd befolkas av dylika ord, och tävlingen hjälper!

2010-01-28 @ 21:16:13
Postat av: Lina Andersson

Jadu Pontus, jag medger att jag är durkdriven på svärord, men ibland behöver jag spritsa fram några substantiella svordommar. Men visst ska du gripa dig an mina misstag... och jag ska gå i svaromål på ett frispråkigt sätt. Min fascination för dina genomgångar (Även din Epik) har större betydelse. Det kan påverkar biotopen negativt, men vad är en svenskalektion med Pontus utan lite hyss...

Du må vara en liten killing, men du projekterar dina lektioner med bravur.



Men än ligger inte fisken i såsen!

2010-02-10 @ 11:00:55
Postat av: Pontus

Ja Lina, vad säger man? Du är inte bara en invektivsekvilibrist utan du sopar mattan med ditt övriga vokabulär också. MVG så klart. Du verkar ha en bra svensklärare. ;-)

2010-02-22 @ 10:20:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0