Trosor

Idag skulle jag köpa trosor på HM. Inte till mig utan till dottern.
Det tog ett bra tag innan jag hittade, för det första rätt storlek men framförallt en modell utan en massa bilder, figurer och gulligull på. Vad är grejen med HM och tjej- och killkläder? Varför måste alla killjeans ha Spindelmannen eller Cars på sig och varför ska tjejerna klä sig i kaniner, hästar, Mimmi Pigg och (huvva) Hello Kitty?

I alla fall, jag står där på barnavdelningen och letar bland trosorna (kände mig inte som en sådan där snuskig japan som köper flicktrosor, bara så ni vet) för att hitta några enkla omönstrade trosor. Jag ville helst köpa könsneutrala trosor om det inte hade varit en sådan paradox. Men varför inte, varför ska trosor vara ljusrosa eller gula och kalsonger grå eller blå?

Men hur som helst, så slår det mig vad det ÄR på trosorna. Vem köper hellokitty-trosor till sitt barn egentligen? Hello kitty! Hej lilla kissen! Varför ska flickor ha trosor på sig som hälsar så glatt på lilla snippan, snuppan, springan, framstjärten?
Eller Mimmi Pigg? En liten pigg mus döljer sig innanför bomullen... Eller Långben för den delen. Långben!!!

Eller så är det bara jag.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Finns ganska könsneutrala på Åhlens. Köpte 3-pack randiga i blått, vitt och grönt till E där. Sedan har ju POP fina randiga eller enfärgade i bra modell fast de är ju å andra sidan svindyra. Typ 150:- för 2-pack men ibland är det rea så då får man passa på :)

2011-09-01 @ 20:19:15
Postat av: Alexandra

Jag har länge varit sugen på att få med mig några på en liten kupp. Har funderat över möjliga "offer" och H&M ligger bra till. Även Ica maxi.

Min lilla kupp går ut på att man är ett gäng personer, som ruuusar in på barnklädavdelningen, och blandar om lite. Hänger alla kläder hej vilt!



Plötsligt, efter en liten vindpust, är det inte längre uppdelat i blått/brunt/grått och rosa/rött/gult. Det är bara ett myller av olika färg och form och vilken unge kan välja vilket klädesplagg denne må behaga utan att behöva tänka på om det tillhör rätt "fack".



.. ja, det är somsagt min hemliga dröm.

2011-09-02 @ 01:47:09
Postat av: susanne

Ännu värre är kanske att höra de mammor (jag har aldrig hört någon pappa)som försvarar dessa klädval till barnen. "Jamen hon vill ju ha rosa Hello Kitty kjol med vita strumpbyxor till!!!"

2011-09-04 @ 21:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0